PREVENTIO SKRIFTLIG HØRINGSSVAR TIL JUSTISKOMITEEN OM STATSBUDSJETT 2025

Preventio er en paraplyorganisasjon for progressive sivilsamfunnsaktører på rus-, helse-, sosial- og justisfeltet. Vi leverer politikk og løsninger som er kunnskapsbaserte, inkluderende, avstigmatiserende og alltid i tråd med menneskerettighetene.

I gjennomgangen av statsbudsjettet kan Preventio lese om tiltak og anbefalinger som vi ønsker velkommen og positive, men vi er også kritiske og bekymrede for mange av anbefalingene. Vi er særlig bekymret for at regjeringens forebyggende strategier bærer så sterkt preg av justispolitiske virkemidler, mer enn sosial- og helsepolitiske tiltak, særlig når det refereres til forebygging blant barn.

Kriminalomsorgen og bemanning, Kapittel 430

Regjeringen foreslår en bevilgning på 55 millioner kroner for å opprettholde aktivitetsnivået i kriminalomsorgen og dekke utredningsbehov for nye fengsler. Dette kommer i kjølvannet av en krevende økonomisk situasjon, med betydelig reduksjon i bemanning de siste årene. Vi er enige med organisasjoner som SON – straffedes organisasjon i Norge, som peker på Kriminalomsorgen, som justissektorens utstøtte medlem, som har opplevd store kutt sett over en 10 års periode. Preventio mener at det er defensivt av regjeringen å kun foreslå budsjettrammer som er ment å bevare dagens aktivitetsnivå, når personalet lenge har vært underbemannet som følge av stramme budsjettrammer. Lav bemanning og dårlig infrastruktur på fengslene innebærer blant annet utstrakt bruk av tvang og isolering, også av innsatte som er suicidale.

Preventio anbefaler Justiskomiteen å styrke Kriminalomsorgen, slik at habilitering og rehabilitering under soning forsterkes, samtidig som ansattes krav på et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø ivaretas.

Rusbehandling til innsatte, Kapittel 764 (Helse- og omsorgstjenester til innsatte)

Regjeringen har også foreslått økte bevilgninger til helse- og tannhelsetjenester for innsatte i 2025, noe vi støtter, fast med stor ambivalens: Vi er nemlig glade for at kvinnelige innsatte er en av de prioriterte målgruppene. Den andre målgruppen er barn, slik de er definert i FNs barnekonvensjon og som er ratifisert i norske lover. Preventio mener at det er feil av staten å fengsle barn.

Mange innsatte har sammensatte livsutfordringer, som kan ha ført til at de soner i fengsler. Rusmestringsenhetene har lenge blitt trukket frem av myndighetene som et egnet tiltak for innsatte som sliter med rusmiddelavhengighet. Likevel merker vi at det ikke er foreslått noen nye spesifikke midler til dette tiltaket, men en generell satsing på helse- og rusbehandlingstjenester gjennom kapittel 764​.

Preventio er positive til avsettingene til prosjektering av nytt kvinnefengsel, og vi håper at dette vil være tilstrekkelige rammer for et slikt formål, og at det fører til bedring av de fysiske soningsforholdene så snart som mulig.

Fengsling av barn, kapittel 430, post 01

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet 2025 å utvide kapasiteten for fengsling av mindreårige med en bevilgning på 145 millioner kroner, inkludert etablering av hurtigspor for behandling av straffesaker i Oslo der gjerningspersonen er under 18 år. Dette vil ha en helårseffekt på 325 millioner kroner fra 2026.

Vi ser dette som en bekymringsverdig utvikling, da tiltakene øker bruken av tvang og fengsling av barn, noe som er i strid med FNs barnekonvensjon, som slår fast at fengsling av barn kun skal brukes som siste utvei, og at barn skal holdes atskilt fra voksne innsatte. Forebyggende tiltak, som adresserer de bakenforliggende årsakene til ungdomskriminalitet – for eksempel fattigdom, trangboddhet, vold i nære relasjoner og utenforskap – ser ut til å være underprioritert i regjeringens forslag. Istedenfor foreslås det tiltak som ytterligere institusjonalisering av barn.

Sivilombudets rapport fra april 2024 belyser situasjonen ved Indre Østfold fengsel, der barn har blitt plassert sammen med voksne innsatte, noe som er svært kritikkverdig. Sivilombudet påpeker at denne praksisen må opphøre umiddelbart, da fengselet ikke er tilpasset tilstrekkelig oppfølging av mindreårige, og barn ofte har følt seg utrygge og redde i slike omgivelser. Ungdomsteamet som skal ivareta de mindreårige har store bemanningsproblemer, noe som har ført til mangelfull oppfølging. I enkelte tilfeller har barn vært alene med voksne innsatte.

Videre viser Sivilombudets undersøkelse at barn også har blitt plassert i høysikkerhetsfengsler for voksne andre steder i landet. Selv om oppholdene ofte er korte, knyttet til rettsmøter, er det også tilfeller der barn har vært fengslet sammen med voksne i flere uker eller måneder. Det mangler også pålitelig statistikk over hvor mange mindreårige som plasseres i slike fengsler, noe som ytterligere svekker myndighetenes kontroll over situasjonen.

Regjeringens strategi vektlegger forebygging i skrift, men vi ser ikke at dette gjenspeiles i konkrete tiltak eller ressurser. Mangelen på sosialpolitiske løsninger som tar sikte på å demme opp for adferdsvansker blant barn, er gjennomgående. Det forebygges ikke ved å plassere flere barn i fengsler og institusjoner; dette er snarere en videreføring av en straffebasert tilnærming. Norges institutt for menneskerettigheter (NIM) har i sin rapport «Rus og menneskerettigheter» fra 2023 påpekt at barn mangler adekvate rusbehandlingstilbud, og blir i stedet plassert på ungdomsinstitusjoner når de egentlig trenger helsetjenester, og har anbefalt tiltak deretter. Dette reflekteres ikke i regjeringens forslag, som snarere ser ut til å øke institusjonaliseringen av barn, noe vi sterkt fraråder.

Vi mener at tiltak som skal bekjempe kriminalitet, spesielt når det gjelder barn, må være kunnskaps- og evidensbaserte. Politiet forteller at barn som de kommer i møte, ofte er offer for vanskelige oppvekstforhold, inkludert trangboddhet, arbeidsledighet, vold, utenforskap og sosial kontroll. Tiltakene må derfor prioritere å adressere disse rotårsakene. Riksrevisjonen har sterkt kritisert regjeringen for manglende tilpasning og helhetlig oppfølging i arbeidsrettede tiltak for unge uten jobb. Vi ser dessverre ikke tiltak som ville vært et adekvat svar på en slik kritikk. Istedenfor foreslår regjeringen 145 millioner i økte bevilgninger som skal føre til flere fengselsplasser for barn, etablering av hurtigspor i Oslo samt til «ungdomsstraff».

Sivilombudet konkluderer med at dagens praksis ved Eidsberg fengsel ikke er i samsvar med barns beste og anbefaler at myndighetene umiddelbart stopper plasseringen av barn i fengsel sammen med voksne. Vi støtter dette og mener at det må innføres klare nasjonale retningslinjer som forhindrer at barn blir plassert i slike situasjoner. Det er myndighetenes ansvar å sikre at barn får den beskyttelsen de har rett på, og Preventio er svært bekymret for den økte bruken av tvangsmidler, inkludert fengsling, ovenfor barn i Norge, som foreslås av regjeringen.

Tilskudd til ideelle aktører, Kapittel 765 (rettet mot rus, psykisk helse og voldsforebygging)

Bevilgninger til ideelle bruker- og likepersonsorganisasjoner, som retter sitt arbeid mot blant annet rus, psykisk helse og voldsforebygging, blir foreslått redusert med 21 millioner kroner i 2025. Begrunnelsen er at det opprettes andre tilskuddsordninger, noe som er en historisk begrunnelse ved kutt i tilskuddsordninger for bruker- og pårørendearbeid. Dette mener vi blir feil prioritering og fordeling av tilskuddsordningene. Ideell sektor har en viktig kompletterende og faglig rolle. Det rår nå stor konsensus om at Recovery-baserte er avgjørende for et integrert hverdagsliv etter soning. Ideelle aktører har en særlig verdifull posisjon i det arbeidet, som ofte er i et krysningsfelt mellom individ, pårørende, sivilt samfunn og offentlig sektor. Vi anbefaler Justiskomiteen om å avvise kuttforslaget, og prisvekstregulere tilskuddsordningen i henhold til inflasjonsindeksen.