Preventio takker for muligheten til å gi innspill til statsbudsjettet for 2026. Vi er en paraplyorganisasjon for sivilsamfunnsaktører på rus-, helse-, sosial- og justisfeltet. Våre innspill er kunnskapsbaserte, inkluderende og avstigmatiserende, basert på erfaringer fra fagfolk, brukere og pårørende.
Justissektoren forvalter et stort ansvar for samfunnets trygghet og enkeltmenneskers rettssikkerhet. Preventio er bekymret for at forebygging fortsatt forstås som kontroll, mens helse- og sosialpolitiske virkemidler nedprioriteres.
Vi viser til funn og anbefalinger fra Riksrevisjonen, NIM og Sivilombudet, som tydelig beskriver tilstanden i sektoren. Disse må få reell politisk og administrativ betydning. Å følge dem opp er beslutningstakernes ansvar, og Stortinget må ivareta sin kontrollfunksjon slik at kritikk og dokumenterte funn møtes med nødvendige tiltak.
Barns rettigheter i praksis
Barn under 18 år som møter justissektoren har særskilte rettigheter etter FNs barnekonvensjon. Staten skal sette barnets beste først og bruke frihetsberøvelse bare som siste utvei.
NIMs rapport Rus og menneskerettigheter viser at barn med rus- eller psykiske utfordringer ofte mangler tilpasset helsehjelp og plasseres i institusjoner uten nødvendig kompetanse. Det bryter med retten til helse og barnets beste.
Sivilombudet har både i 2024 og 2025 dokumentert grove brudd på barns rettigheter ved fengsling av mindreårige i voksenanstalter – forhold som kan innebære umenneskelig behandling i strid med Den europeiske menneskerettskonvensjonen artikkel 3. Barns møte med justissektoren må dreie seg om beskyttelse, omsorg og utvikling.
Preventio anbefaler:
- alle tiltak rettet mot barn på justisfeltet vurderes opp mot barnekonvensjonens krav om barnets beste og proporsjonalitet.
Fengsling av barn
Regjeringen foreslår å utvide fengselskapasiteten for barn og etablere hurtigspor i ungdomssaker. Dette bryter med prinsippet om at fengsling skal være siste utvei.
Sivilombudets rapport Barn i Eidsberg fengsel viser at mindreårige fortsatt plasseres sammen med voksne innsatte, og at ungdomsteamene har for lav kapasitet. Barn har i flere tilfeller vært alene med voksne innsatte – forhold ombudet beskriver som uforsvarlige. I en nyere rapport konkluderer ombudet med at kriminalomsorgen ikke er egnet til å ha ansvar for mindreårige
Preventio mener at denne praksisen må opphøre og anbefaler:
- stanser fortsatt fengsling av barn,
- sikrer nasjonale retningslinjer som reelle alternativer til fengsling, gjennom helsefaglig og sosial oppfølging i kommunene, forankret i FNs Barnekonvensjon.
Barn som begår lovovertredelser
Barn som begår lovbrudd gjør det ikke i et vakuum. Det er en systemsvikt når samfunnet lar barn vokse opp i utenforskap og deretter straffer dem for konsekvensene.
Forebygging må bygge på omsorg, helse og livsmuligheter – ikke kontroll. Flere tiltak i årets budsjett, som hurtigspor og ungdomsstraff, er reaksjoner fremfor reell forebygging.
Én-til-én-oppfølging etter Grorud-modellen kan være positiv dersom den forankres i helse, skole og sosialt arbeid. Blir tiltaket politidrevet og fragmentert, mister det sin forebyggende kraft.
Preventio anbefaler:
- sikrer at forebyggende tiltak forankres i helse-, skole- og sosialtjenester, ikke i politi eller strafferettslige virkemidler,
- stiller krav til dokumentert effekt og tverrfaglig samhandling i kommunale forebyggingsprosjekter,
- øker innsatsen mot sosial ulikhet, fattigdom og utenforskap som grunnleggende risikofaktorer.
Kriminalomsorgen
Kriminalomsorgen har lenge vært underfinansiert. Lav bemanning, nedslitte bygg og økende bruk av isolasjon går ut over både innsattes og ansattes sikkerhet og helse.
Selvmord, psykisk uhelse og mangel på aktivitet er konsekvenser av en struktur som ikke har klart å tilby rehabilitering parallelt med sikkerhet. Soningsforholdene må forbedres, og infrastrukturen rustes opp.
Årets budsjett prioriterer fortsatt kontroll og kapasitet fremfor innhold og rehabilitering. I stedet for å gi mennesker bedre forutsetninger for et konstruktivt liv etter soning, økes fengselskapasiteten – en kortsiktig prioritering som øker risikoen for tilbakefall.
Preventio anbefaler:
- lovfester en rett til sosialt fellesskap under soning, for å forebygge isolasjon og styrke psykisk helse,
- forplikter regjeringen til å redusere isolasjonsbruk og dokumentere hvordan kriminalomsorgen skal nå målet om reell rehabilitering.
Helse- og rusbehandling i fengsel
Innsatte har rett til helsehjelp på lik linje med resten av befolkningen. Riksrevisjonen viser at personer med samtidige rus- og psykiske lidelser (ROP) ofte mangler helhetlig oppfølging under og etter soning. Mange løslates uten bolig, arbeid eller behandling.
Regjeringen foreslår økte midler til helse- og tannhelsetjenester for innsatte, men de er små og lite målrettede. Når helse- og rehabiliteringstiltak integreres i soningen, får innsatte bedre forutsetninger for endring – og myndighetene bedre ressursutnyttelse.
Preventio anbefaler:
- øker bevilgningene til helhetlige helse- og rusprogrammer i kriminalomsorgen, inkludert TSB og psykisk helse,
- sikrer at oppfølgingen starter ved innsettelse og videreføres ved løslatelse, i tett samarbeid med kommunene,
- styrker samarbeidet mellom kriminalomsorg, helse, NAV og ideelle aktører for å forebygge tilbakefall.
NAV-ombudet
Stortinget har vedtatt å etablere et NAV-ombud, men statsråd Tonje Brenna har uttalt at dette ikke følges opp. Preventio understreker behovet for å få ombudet på plass raskt. Våre medlemsorganisasjoner forteller om mange som møter et uoversiktlig og lite rettssikkert system.
Vi erkjenner at etableringen krever tid til lovarbeid og forankring, men ber Stortinget vurdere midlertidige løsninger – som å styrke Sivilombudet eller Pasient- og brukerombudet – for å sikre rettssikkerheten i overgangsfasen.
Preventio anbefaler:
- Stortinget opprettholder sitt vedtak og prioriterer etableringen av NAV-ombudet,
- sikrer midlertidige ordninger for uavhengig klagebehandling og rettighetsveiledning frem til ombudet er fullt operativt.
Tilskudd – ideelle aktører
Ideelle organisasjoner er et nødvendig supplement til det offentlige. De når mennesker systemet mister og tilbyr oppfølging der det offentlige ikke strekker til. Likevel står tilskuddene stille. Bevilgningene videreføres nominelt uten kompensasjon for prisvekst og lønnsoppgjør – et reelt kutt. Samtidig går nye midler til politi og fengselskapasitet fremfor rehabilitering, tilbakeføring og forebygging. Dermed svekkes innsatsen der den har størst samfunnsøkonomisk effekt.
Tilskudd til rettshjelp og oppreisning
Flere ideelle organisasjoner tilbyr rettshjelp, oppreisning og bistand til mennesker som faller mellom offentlige ordninger – i klagesaker, gjenopptakelser og ved urett fra forvaltningen. Slike tilbud styrker rettssikkerheten og avlaster rettssystemet, men finansieringen er fragmentert og uten grunnstøtte, og Preventio anbefaler at dette arbeidet prioriteres.
Helhetlig tilskuddsforvaltning
Ulike kriterier og praksis mellom direktorater bryter med målet om rettferdig og effektiv forvaltning. Preventio foreslår at Stortinget ber regjeringen gjennomføre en samlet gjennomgang av statlige tilskudd, med felles prinsipper for regelverk og kriterier.
Preventio anbefaler:
- sikrer opptrapping av tilskudd til ideelle aktører innen forebygging, rehabilitering og tilbakeføring,
- åpner for flerårige tilskudd justert for prisvekst,
- prioriterer organisasjoner som tilbyr rettshjelp og bistand til oppreisning, gjennomfører en samlet gjennomgang av statlige tilskudd med felles prinsipper for regelverk, kriterier og tildeling.
